Viacerí majitelia web stránok oslovujú agentúry alebo freelancerov až po vytvorení svojej web stránky s tým, že prichádzajú s veľkými očakávaniami. Faktom však je, že na SEO je potrebné myslieť ešte skôr, ako bude vaša webová stránka predmetom propagácie.
Pripravili sme pre Vás zopár tipov ako myslieť na SEO pri tvorbe vašej web stránky spolu s vysvetleniami, prečo treba na SEO myslieť už pri tvorbe stránky.
Ako súvisí SEO s mojou web stránkou?
SEO je bezplatná forma propagácie webstránky vo vyhľadávačoch. SEO nám pomáha najmä vtedy, ak riešime jeden z nasledovných problémov:
- ak máme nízku návštevnosť svojej web stránky alebo zatiaľ žiadnu,
- ak si web stránku ešte len plánujeme vytvoriť a chceme mať na nej lepšiu návštevnosť ako zvyšok konkurencie,
- ak sa naša web stránka nezobrazuje vo vyhľadávačoch na popredných miestach,
- ak máme nízky budget a preferujeme iba neplatenú, organickú formu propagácie.
Relevantnosť a pull princíp
Poďme na to prakticky.
Predstavte si, že hľadáte niečo vo vyhľadávači. Ten vám ponúkne zoznam stránok, kde by mali byť informácie, ktoré hľadáte. Ak by ste vo vyhľadávači hľadali miestne predajne s laserovou tlačiarňou a vyhľadávač by vám ponúkol zoznam stránok, kde si môžete kúpiť krmivo pre psa, asi by ste tento vyhľadávač prestali používať a on by postupne zanikol.
Presne toto si majiteľ vyhľadávača nemôže dovoliť. Preto sa snaží hľadajúcemu užívateľovi ponúknuť zoznam čo najrelevantnejších webstránok s informáciami, ktoré naozaj budú obsahovať odpovede na otázky hľadajúceho a hľadajúci tak s radosťou využije daný vyhľadávač aj v budúcnosti. Presne toto je zacielená relevantnosť s pull princípom. Teda nevtláčame dané informácie ľuďom do hlavy ako klasické reklamy (push), ale ľudia si ich sami hľadajú. Všetko, čo funguje pull princípom je zákazníkmi oveľa ľahšie akceptovateľné a zaujímavejšie, lebo ľudia nadobúdajú dojem, že oni sami sa rozhodujú.
Bezplatnosť a SEO
Vo vyhľadávačoch hľadáme bezplatne a v rámci výsledku hľadania sa nám ponúka zoznam stránok, ktoré sú zoradené podľa kvality (tzv. organické prirodzené výsledky vyhľadávania), pričom dané poradie sa nedá zaplatiť. Vyhľadávače nefungujú na princípe kto má viac peňazí, je ho viac vidieť, ale na základe filozofie kto prináša kvalitné informácie, bude ho vidieť.
SEO je súbor krokov, v rámci ktorých musíme pri vytváraní webstránky vytvárať obsah (text, obrázky, videá, audio), vyhľadávač sa musí o vytvorenom obsahu (teda o web stránke) dozvedieť a zhodnotiť našu stránku ako prínosnejšiu než ostatné.
- Ľudia a vyhľadávače vo forme robotov rozumejú obsahu vďaka slovám
Na tento fakt by ste mali myslieť skôr, než začnete vytvárať svoju web stránku. Okrem originálnosti a kvality textu by ste mali pri tvorbe textu myslieť aj na výrazy, ktoré budú hlavnou témou daného obsahu a zistiť, či vami použité tvary najčastejšie napísaných slov hľadajú aj ľudia vo vyhľadávačoch alebo skôr zadávajú pri hľadaní ich synonymá alebo množné číslo (kľúčové slová). Potom je už potrebné len obohatiť váš text, obrázky, videá a iné prvky stránky o tieto kľúčové slová.
Náš tip: Ak neviete, ktoré časti vašej web stránky by mali kľúčové slová obsahovať, prečítajte si náš článok ako správne umiestniť kľúčové slová.
- Informujte vyhľadávač o novom obsahu
Ak ste obsah vytvorili, musíte to dať vyhľadávaču vedieť alebo nechať odkazovať na svoju webstránku inú webstránku. Čo urobí potom vyhľadávač ako Google? Keď si nájde čas, pošle svojho robota na vašu stránku, ktorý sa pozrie, čo na nej máte.
Náš tip: Informovať Google o vašej novej stránke s obsahom môžete aj prostredníctvom internetových katalógov.
Tipy ako myslieť na SEO pri tvorbe mojej web stránky:
„Coming soon page” a optimalizácia
Kvalitná „coming soon page” privíta návštevníka s jasným odkazom: webová stránka sa dokončuje a onedlho sa spustí. Tu by nemal chýbať modul na zber e-mailov a kontaktné informácie. Z kvalitnej „coming soon page” môžete získať prvé leady a v kooperácii so sociálnymi sieťami zároveň vytvoríte čoraz väčšie povedomie o značke. Medzitým si môžete postupne optimalizovať aj podstránky.
Presvedčivé sociálne profily
Počas tvorby vašej web stránky si vytvorte sociálne profily nielen na Facebooku, ale aj na Twitteri, Google Plus či LinkedIn-e. Dnes je veľa nástrojov (Buffer, Hootsuite) na spravovanie viacerých účtov naraz, ktoré šetria čas. Príspevky si môžete naplánovať dopredu. Existenciou na sociálnych kanáloch motivujete ľudí, aby si prezreli vašu webovú stránku, akonáhle ohlásite jej spustenie.
Optimalizujte všetky podstránky
Title, Heading tagy, description, seo friendly url adresy či iné SEO onpage faktory môžete upravovať a implementovať už počas tvorby web stránky. Nezabudnite vychádzať z analýzy kľúčových slov. Ak sa jednotlivé meta tagy menia až po tom, čo je webová stránka zaindexovaná, môžu sa zmeniť (Google ich môže preindexovať) až za relatívne dlhé obdobie.
Guest blogovanie a PR články
Keďže vytvorenie povedomia o značke a web stránke je na začiatku dosť náročné, skúste publikovanie vašich článkov na hosťovskom médiu.
V rámci guest bloggingu by ste mali zmapovať sieť portálov a médií, ktoré sú obsahom relevantné k vašej oblasti a taktiež by ste mali mať prehľad o ich návštevnosti, metrikách domény a podobne. PR články publikujte ešte pred spustením webovej stránky a následne aj po nej.